onsdag 26 november 2014

Lagrådsremiss del 2

 3 Regeringens förslag:

Rektorn ska senast inom två månader från det att en nyanländ elev för första gången har tagits emot inom skolväsendet i någon av skolformerna grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan besluta om placering i en årskurs och i en undervisningsgrupp. Eleven ska placeras i en årskurs som är lämplig med hänsyn till elevens ålder, förkunskaper och personliga förhållanden i övrigt. Om den skolenhet där elevens kunskaper har bedömts inte anordnar den årskurs som eleven ska placeras i, får eleven omplaceras till en annan skolenhet. Motsvarande ska gälla i fråga om en elev som efter skolgång i Sverige har bott utomlands för att därefter återvända till Sverige för att återuppta sin skolgång här och vars kunskaper har bedömts. Beslut om årskursplacering och placering i undervisningsgrupp ska i fråga om en sådan elev fattas inom två månader från det att eleven på nytt har tagits emot i skolväsendet inom någon av skolformerna grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller same skolan. När det gäller en elev som har varit bosatt utomlands och som har påbörjat sin utbildning här i landet senast vid höstterminens start det kalenderår då han eller hon fyller sju år, och vars kunskaper har bedömts, ska beslut om i vilken undervisningsgrupp eleven ska placeras fattas inom två månader från det att eleven har tagits emot i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan.

Mias reflektion:
Här ges det möjlighet för rektor att placera eleven i en förberedelseklass. En undran, kan förslaget andvändas så att man placerar eleven på en annan skolenhet bara för att man inte har en förberedelseklass? Jag hoppas att det inte är så utan att varje skola ska få möjligheter att ordna den undervisningen som den nyanlända eleven behöver.


4 Regeringens bedömning:
Det bör finnas möjlighet att under en begränsad tid omfördela undervisningstiden mellan olika ämnen till förmån för undervisning i svenska eller svenska som andraspråk för elever som saknar tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna följa och tillgodogöra sig den ordinarie undervisningen.

Newspaper letters, numbers and punctuation marks, isolated on white - stock photo


Mias reflektion:
Nu finns möjlighet att satsa på svenska som andraspråk i kombination med skolspråket och bearbeta alla ämnesord. Hoppas ansvariga tar vara på den möjligheten. Satsning behövs också på studiehandledning så att eleven blir tvåspråkig och inte halvspråkig. 








 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar