onsdag 15 oktober 2014

Litteracitet

Jag har läst "Litteracitet är makt- ett kritiskt perspektiv på skolan" av Qarin Franker och fått nya lärdomar. Litteracitet är ett omfattande begrepp som innebär något mer än bara kunna läsa och skriva. Begreppet innefattar aspekter på muntligt formellt språk, grundläggande färdigheter i matematik och att kunna använda sina läs- skriv- och räkne kunskaper praktiskt ( Barton 1994)

Att bara kunna avkoda bokstäver och ord utan att förstå innebörden är meningslöst. (detta händer när man läser på ett språk man inte förstår)

Bas litteracitet handlar om att kunna läsa och skriva en enkel text med känt innehåll.

Funktionell litteracitet är förmågan att använda läsning och skrivning i praktiska situationer i samhället.

Kritisk litteracitet är att kritiskt kunna granska språk och innehåll i texter för att se underförstådda budskap (Wignell 1996 Burns &Hood 1998)

Kullturel litteracitet betyder att en kulturell underförstådd kunskap krävs för att delta i olika sociala och språkliga sammanhang i ett samhälle.

Visuell litteracitet är att kunna tolka bilder och symboler. Kunna tolka bildernas kodade meddelanden och djupperspektiv.

I många länder ses litteraciteten som en gemensam och delad angelägenhet, kopplad till familjen snarare än till individen. Det behövs då bara att en i familjen kan läsa och skriva.

 Fel undervisning för dem som ej är litterata kan få deltagarna att uppleva att de går från kompetens till inkompetens (de klarar inget)

Framgångsrik undervisning
  • en ömsesidig respekt och levande dialog
  • meningsfullhet och användbarhet (innehållet, formen och material)
  • allas delaktighet och medansvar i lärandeprocessen.
Det är en stor fördel att ha tillgång till en pedagog som pratar elevens modersmål.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar